Forum Militarne Podróże Strona Główna Militarne Podróże
Forum Strony Militarne Podróże
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Trasa szlakiem pomników -> Czyli kompletowanie materiału
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Militarne Podróże Strona Główna -> Samoloty i śmigłowce
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotrek_EPKK




Dołączył: 04 Wrz 2007
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Śro 23:30, 13 Sie 2008    Temat postu:

Opuszczając Instytut Lotnictwa postanowiłem zakończyć dzień spottingiem na lotnisku Okęcie. Nie będę jednak zanudzał tutaj maszynami jakie dane mi było tego dnia oglądać, tylko całą wizytę podsumuje fotką samolotu, który być może już niedługo stanie się pomnikiem lub eksponatem. Mam na myśli jednego z dwóch latających jeszcze Jaków 40 należących do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego z Okęcia. Według moich informacji 045 oraz 044 mają polatać jeszcze góra pięć lat. Po zmroku udałem się na odpoczynek. Co było dalej, tego dowiecie się z kolejnych edycji mojego reportażu Wink

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotrek_EPKK




Dołączył: 04 Wrz 2007
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 18:25, 16 Sie 2008    Temat postu:

Kolejny dzień mojej podróży rozpoczynam wizytą w położonej nieopodal Białobrzegów nad Zalewem Zegrzyńskim wsi Rynia. Na terenie Wojskowego Domu Wypoczynkowego znajduje się MiG-21PF n/b 1704 (seryjny 761704). Samolot został wyprodukowany w 1964 roku i dostarczony do swojego jedynego użytkownika czyli 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego bazującego w Mińsku Mazowieckim. W czasie służby przeszedł remont główny w roku 1977 w Lotniczych Zakładach Remontowych nr 3 Dęblin. Ze stanu pułku został zdjęty prawdopodobnie pod koniec lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Samolot trafił z Mińska bezpośrednio do WDW Rynia gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego. Niestety obecnie jest on w fatalnym stanie technicznym co zawdzięcza w szczególności młodzieży przebywającej w wymienionym ośrodku. Jak widzicie na zdjęciach jest bardzo mocno zdekompletowany i zniszczony. Dodam, że całe wyposażenie kabiny pilota już dawno znikło. Postępująca dewastacja może zaowocować złomowaniem samolotu, który już teraz jest podpierany drewnianymi wspornikami.
Aby dostać się do samolotu musimy z Nieporętu jechać na Białobrzegi, po czym na rondzie odbić w stronę Rynii. Po około trzech kilometrach jazdy przez las skręcamy za drogowskazem w lewo. Tam może nas zdziwić kolejka do wjazdu. Bierze się ona z faktu, iż wjazd na teren ośrodka jest płatny (6zł.), a dotyczy ona plażowiczów korzystających z parkingu oraz plaży należącej do ośrodka. Opłatę pobiera ochroniarz, lecz żeby nie płacić niepotrzebnie oraz ominąć stanie proponuje powiedzieć, że ma się coś do załatwienia w recepcji ośrodka (np. czy są wolne pokoje). Od bramy jedziemy 300 metrów i skręcamy w lewo jadąc następne 100. Zostawiamy tutaj auto i dalej w stronę plaży na piechotę. Po dwóch minutach spaceru widzimy samolot po prawej stronie nieopodal placu zabaw dla dzieci. Na kadłubie zachowały się oryginalne napisy techniczne oraz słabo już widoczny numer boczny wraz z godłem 1PLM. Warto odnotować, że tuż obok znajduje się armata w znacznie lepszym stanie niż samolot, ale nie będę się wypowiadał co do modelu, bo to nie moja działka Wink

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Piotrek_EPKK dnia Sob 18:26, 16 Sie 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
polar123
Administrator



Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 127
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 18:58, 16 Sie 2008    Temat postu:

Piotrek_EPKK napisał:
Warto odnotować, że tuż obok znajduje się armata w znacznie lepszym stanie niż samolot, ale nie będę się wypowiadał co do modelu, bo to nie moja działka Wink


[link widoczny dla zalogowanych]

Haubica kalibru 122 mm wz 1938 M-30 Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotrek_EPKK




Dołączył: 04 Wrz 2007
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Nie 21:46, 24 Sie 2008    Temat postu:

Po przerwie kontynuujemy podróż. Kierując się na północ postanowiłem nieco zboczyć z trasy, aby odwiedzić Grajewo. W tym ładnym położonym na granicy województwa mieście znajduje się „Izba Pamięci Ziemi Grajewskiej” placówka muzealna dokumentująca tradycje kulturalne i militarne regionu. Siedzibę Izby (swoją drogą bardzo skromną) otacza mały park, w którym urządzono nieduży skansen militarny. Znajdziecie tam transporter SKOT, czołg, dwa działa i to co tutaj mnie najbardziej interesowało samolot. Na cokołach znajduje się PZL SBLim-2A n/b 3303 (seryjny 1A-3303). W tym przypadku trudnością było ustalenie typu, jednak dokładne oględziny dały odpowiedź, że jest to wariant powstały z przebudowy samolotu Lim-1 z uwzględnieniem zmian konstrukcyjnych dotyczących wersji szkolnej. Ponadto pod kadłubem znajduje się pokrywa od wymontowanego już aparatu fotograficznego AFA-39 co ostatecznie określa ten samolot jak wersję rozpoznawczą. Nie dysponuje na chwile obecną pełną historią egzemplarza, ale mogę podać tutaj kilka faktów. Został on wyprodukowany w 1954 roku jako Lim-1. Na początku lat 60 został po raz pierwszy przebudowany razem z innymi samolotami tego typu na wersję szkoleniowo rozpoznawczą oznaczoną jako SBLim-1A. Dokonano tego w LZR nr 3 Dęblin. W 1970 roku w związku z modernizacją uzbrojenia ostatecznie samolot przebudowano na wersję SBLim-2A instalując w nim nowszy silnik WK-1A oraz zamieniając tylną część kadłuba na dostosowaną do tego standardu, tym samym płatowiec ostatecznie stracił cechy myśliwca Lim-1. Dalsza historia samolotu jest już dość łatwa do określenia. Bezpośrednio potem trafił na dziesięć lat do 21 Pułku Rozpoznania Taktycznego bazującego w Powidzu, gdzie przeszedł w 1978 roku remont główny w LZR nr 2 Bydgoszcz. Po rozformowaniu jednostki w 1982 roku trafia do Marynarki Wojennej, a konkretnie 15 Pułku Rozpoznawczego MW bazującego w Siemirowicach. W jednostce tej służy do końca swego życia lotniczego czyli wycofania tego typu z użytkowania co miało miejsce w 1991 roku. Warto dodać, że w roku 1989 jednostka zmieniła nazwę na 7 Specjalny Pułk Lotnictwa Marynarki Wojennej. Pamiątką z tych czasów jest kolorowy kamuflaż oraz godło przedstawiające sowę na ogonie. Ostatecznie po kilku latach postoju w Modlinie w 1994 roku zostaje on przekazany do Muzeum Wojska Polskiego jako eksponat (samolot był dubletem, na ekspozycji znajduje się identyczny o numerze 6010). Pozostaje tam do około roku 2004 kiedy to po lekkim liftingu zostaje przekazany do Grajewa, gdzie możemy oglądać go do dzisiaj. Niestety obecny stan samolotu nie jest zbyt ciekawy, został już pomazany w niektórych miejscach sprejem, co widoczne jest też w przypadku cokolików. Ponadto jest on sam w sobie dość mocno zdekompletowany, wspomnę brak silnika, aparatu fotograficznego i kilku innych elementów.
Samolot stoi w przysłowiowym centrum miasta przy głównej ulicy, więc nie da się go przeoczyć. Park jest otwarty dla każdego niezależnie od pracy Izby co zapewnia stały dostęp do niego. Przy okazji możecie zobaczyć też inne wspomniane już eksponaty skansenu, ja ograniczę się tylko do zdjęcia transportera SKOT stojącego obok omówionego wyżej Lima.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
[/b]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomek




Dołączył: 12 Lip 2007
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Śro 7:47, 03 Wrz 2008    Temat postu:

Myślę, że w Grajewie nie zostałeś na dłużej (a jeśli tak to uważaj bo mnie tam pstryknęli przy 92 km/h). Czekamy z niecierpliwością.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Militarne Podróże Strona Główna -> Samoloty i śmigłowce Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin